
АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ МАЛЕЧІ
Коли ви хочете мати гарний прес і підтягнуте тіло, то займаєтесь спеціальними фізичними вправами. Коли ми хочемо щоб дитина правильно вимовляла звуки, потрібно розвинути, зміцнити м’язи артикуляційного апарату (губ, язика,нижньої щелепи, щік, твердого і м’якого піднебіння). Сьогодні ми поговоримо про артикуляційні вправи. Що ж це таке?
З чого починати? З хорошого настрою і наявності дзеркала. Думаю в кожному будинку є шафа із дзеркалом або просте косметичне дзеркало. Краще коли дитина і дорослий сидять разом перед дзеркалом.
Ми сідаємо з дитиною біля дзеркала ( малюк має бачити для кращого засвоєння, без дзеркала можете і не починати) і :
- У тебе є ротик? Покажи. А де губи?
- Ось у тебе нижня губа, верхня губа – показуємо, торкаючись губ.
Те саме розповідаємо про зуби (є верхні, нижні).
- А у тебе є язик? О, є. Ось кінчик язика (торкаємось кінчика язика щоб дитина не тільки побачила, а й відчула)
Далі можна починати робити вправи.
Щоб було веселіше і краще робити гімнастику – використовую віршик і картинки. Через пару занять варто показати картинку і діти самі виконують вправу, у них з’являються свої улюблені вправи і вони просять показати картинку для їх виконання.
ЯЗИК-ЧАРІВНИК
Знаємо, що наш язик —
Дивовижний чарівник.
Все, що ми захочемо,
Зробить він охоче.
Перетвориться спочатку
На малесеньку лопатку;
Гостру голочку язик
Вже давно робити звик.
Побажаєм, стане чашкою,
Зовсім це йому неважко.
День і ніч ні на хвилину
Не спиняється годинник.
Зробим язичком ось так:
Тікі-так, тікі-так.
Наша гойдалочка мила
Діткам всім дарує крила.
Вгору-вниз, вгору-вниз,
Опустись і піднімись.
Серед лісу, на горбочку,
Гарні виросли грибочки,
А найкращий — боровик,
З ним знайомий наш язик.
Знаєш ти і знаю я,
Карлсон прилетів і зранку
З’їв варення цілу банку.
Він злизав його ось так.
В нього пречудовий смак!
Ось біжать без перепони
По дорозі диво-коні,
І дзвенять, дзвенять підкови
Диво-коників казкових.
А тепер ось, як індик,
Забелькоче наш язик.
Що ж бо хоче він сказати
Неслухняним індичатам?
Наш язик-чарівник
Показав усе, що міг,
Повернувся до хатинки:
Час настав для відпочинку.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Спочатку читаємо вірш і показуємо малюнки на виділені слова. Другий раз читаємо і одночасно показуємо картинку і артикуляцію, а дитина повторює. Бажано робити перед дзеркалом.
У вірші подані основні вправи для розвитку артикуляційної моторики.
СПОСІБ ВИКОНАННЯ ВПРАВ
1.«Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, широкий, розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10
2.«Голочка»
Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Тягнемо язик вперед ніби хочемо вколоти ним. Утримувати : 1- 10. Слідкувати щоб не загинався.
3.«Голочка» – «Лопатка»
Почергове виконання вправ
4.«Годинник»
Посміхнутися, відкрити рот , кінчиком язика тягнутися в лівий-правий куточки рота. Щелепа і губи не рухаються.
5.«Гойдалка»
Відкрити рот, гострим кінчиком язика тягнутися до підборіддя і кінчика носа. Язик катається на гойдалці вгору-вниз, вгору-вниз.
6.«Гірка»
Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Під рахунок до 10. Можете рахувати в умі, а дитині кажете: – Давай хто довше зможе протриматись? Ти чи я?
7. «Трубочка»
Губи витягнуті вперед, ніби хочемо поцілувати когось.
8. «Посмішка»
Губи розтягненні у посмішку, видно зуби.
9. «Посмішка» – «Трубочка»
Почергове виконання вправ.
10. «Чашечка»
Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати 1-10.
11. «Смачне варення»
Посміхнутися, відкрити рот. Язиком облизати верхню губу, нижню губу.
12. «Коник»
Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним.
13. «Грибочок»
Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а під’язикова вуздечка – ніжка.
14. «Барабан»
Відкрити рот. Підняти язик до альвеол (горбики за верхніми зубами). Утримуючи таке положення, швидко стукати язиком: т-т-т-т, д-д-д-д-д-д, тд-тд-тд).
15. « Індик»
Відкрити рота, покласти язик на верхню губу і робити рухи вперед- назад ( не відриваючи язик від губи. Спочатку повільно, потім швидше додавши голос. Виходить: бл-бл-бл
16. « Гірка»
Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
17. « Печемо млинець» («неслухняний язик»+ «млинець»)
-Зараз будемо пекти млинець( виконуємо №19 «Неслухяний язик»). Млинець гарячий, треба його остудити (язик на нижній губі, ми дуємо на кінчик язика).
Як варіант – кладемо на стіл ватку (кульку з паперу, олівець) і направляємо на них струмінь повітря. Слідкуємо щоб язик був на нижній губі.
Часто малюки хитрують – ховають язик і дують звичним способом. Таке дуття не враховується.
Коли все вийшло із дуттям можна переходити до іншого завдання: «Хованки» – показали язик і сховали (кінчик язика за нижніми зубами, рот посміхається), 10 разів.
18. «Пригощаєм песика»
Імітуємо як песик п’є молочко з мисочки.
19. «Неслухняний язик»
Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
20. «Літачок»
Ротик посміхається, язик притиснутий між зубами. Ми перетворюємось на літачки і гудимо: л-л-л-л. Коли вийде з гудінням пропонуємо заспівати пісеньку літачка: ла-ла-ла; ли-ли-ли; ле-ле-ле.
Із своїми дітьми також використовую загальний підбір вправ для артикуляційної гімнастики.
![]() |
![]() |
![]() |
посмішка | трубочка | годинник |
![]() |
![]() |
![]() |
варення | лопатка | голочка |
![]() |
![]() |
![]() |
печемо млинець | гірка | чашечка |
![]() |
![]() |
![]() |
літак | пригощаєм песика | індик |
Коли в малечі порушена звуковимови свистячих звуків: С, З, Ц – ми використовуємо вправи: 9, 4, 11,17, 16. При вимові свистячих звуків ротик посміхається, язик внизу і його кінчик впирається в нижні зуби. Видуваємо струмінь повітря – «вітерець»- на зубки.
Для покращення вимови шиплячих звуків : Ш, Ж,Ч,Щ – вправи:
9, 1-3, 11, 18, 10, 15, 14.
При вимові шиплячих – язик піднятий вгору «чашечкою» і схований за верхніми зубами. Кінчиком язика не торкаючись альвеол видуваємо вітерець. Губи витягнуті вперед.
Для вимови Л стануть у нагоді вправи: 7-9, 1-3, 5, 11, 10, 15, 18, 19, 20.
При вимові Л кінчик язика впирається у верхні зуби або альвеоли за верхніми зубами. Струмінь повітря проходить по краям язика.
Звук Р. Для вимови цього звука ми використовуємо вправи: 7-9, 1-3, 5, 11, 10, 12-14, 15, 18.
P. S.
В статті подана загальна інформація. При виправленні вад звуковимови є багато нюансів. Тому що мовленнєві порушення є різні, тому і метод роботи різний. Іноді можна самим допомогти, а часто буває, що без допомоги спеціаліста аж ніяк не обійтися. Тому не лінуйтеся звернутися за консультацією до логопеда. Не чекайте до останнього – коли через півроку дитині вже іти в школу.
Успіхів Вам!