Поради логопеда: вправляємось в артикуляції граючись

13.Чер.2021
Поради логопеда: вправляємось в артикуляції граючись

АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ МАЛЕЧІ


Коли ви хочете мати гарний прес і підтягнуте тіло, то займаєтесь спеціальними фізичними вправами. Коли ми хочемо щоб дитина правильно вимовляла звуки, потрібно розвинути, зміцнити м’язи артикуляційного апарату (губ, язика,нижньої щелепи, щік, твердого і м’якого піднебіння). Сьогодні ми поговоримо про артикуляційні вправи.  Що ж це таке?

З чого починати? З хорошого настрою і наявності дзеркала. Думаю в кожному будинку є шафа із дзеркалом або просте косметичне дзеркало. Краще коли дитина і дорослий сидять разом перед дзеркалом.

Ми сідаємо з дитиною біля дзеркала ( малюк має бачити для кращого засвоєння, без дзеркала можете і не починати) і :

  • У тебе є ротик? Покажи. А де губи?
  • Ось у тебе нижня губа, верхня губа – показуємо, торкаючись губ.

Те саме розповідаємо про зуби (є верхні, нижні).

  • А у тебе є язик? О, є. Ось кінчик язика (торкаємось кінчика язика щоб дитина не тільки побачила, а й відчула)

Далі можна починати робити вправи.

Щоб було веселіше і краще робити гімнастику – використовую віршик і картинки. Через пару занять варто показати картинку і діти самі виконують вправу, у них з’являються свої улюблені вправи і вони просять показати картинку для їх виконання.

ЯЗИК-ЧАРІВНИК

Знаємо, що наш язик —

Дивовижний чарівник.

Все, що ми захочемо,

Зробить він охоче.

Перетвориться спочатку

На малесеньку лопатку;

 Гостру голочку язик

Вже давно робити звик.

Побажаєм, стане чашкою,

Зовсім це йому неважко.

День і ніч ні на хвилину

Не спиняється годинник.

 Зробим язичком ось так:

Тікі-так, тікі-так.

Наша гойдалочка мила

Діткам всім дарує крила.

Вгору-вниз, вгору-вниз,

Опустись і піднімись.

Серед лісу, на горбочку,

Гарні виросли грибочки,

А найкращий — боровик,

З ним знайомий наш язик.

Знаєш ти і знаю я,

Карлсон прилетів і зранку

З’їв варення цілу банку.

Він злизав його ось так.

В нього пречудовий смак!

Ось біжать без перепони

 По дорозі диво-коні,

 І дзвенять, дзвенять підкови

 Диво-коників казкових.

 А тепер ось, як індик,

 Забелькоче наш язик.

 Що ж бо хоче він сказати

 Неслухняним індичатам?

 Наш язик-чарівник

 Показав усе, що міг,

 Повернувся до хатинки:

 Час настав для відпочинку.

Спочатку читаємо вірш і показуємо малюнки на виділені слова.  Другий раз читаємо і одночасно показуємо картинку і артикуляцію, а дитина повторює. Бажано робити перед дзеркалом.

У вірші подані основні  вправи для розвитку артикуляційної моторики.

СПОСІБ ВИКОНАННЯ ВПРАВ

1.«Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, широкий, розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

2.«Голочка»

Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Тягнемо язик вперед ніби хочемо вколоти ним. Утримувати : 1- 10. Слідкувати щоб не загинався.

3.«Голочка» – «Лопатка»

Почергове виконання вправ

4.«Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот , кінчиком язика тягнутися в лівий-правий куточки рота. Щелепа і губи не рухаються.

5.«Гойдалка»

Відкрити рот, гострим кінчиком язика тягнутися до підборіддя і кінчика носа. Язик катається на гойдалці вгору-вниз, вгору-вниз.

6.«Гірка»

Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Під рахунок до 10. Можете рахувати в умі, а дитині кажете: – Давай  хто довше зможе протриматись? Ти чи я?

7. «Трубочка»

Губи витягнуті вперед, ніби хочемо поцілувати когось.

8. «Посмішка»

Губи розтягненні у посмішку, видно зуби.

9. «Посмішка» – «Трубочка»

Почергове виконання вправ.

10. «Чашечка»

Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати 1-10.

11. «Смачне варення»

Посміхнутися, відкрити рот. Язиком облизати верхню губу, нижню губу.

12. «Коник»

Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним.

13. «Грибочок»

Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а під’язикова вуздечка – ніжка.

14. «Барабан»

Відкрити рот. Підняти язик до альвеол (горбики за верхніми зубами). Утримуючи таке положення, швидко стукати язиком: т-т-т-т, д-д-д-д-д-д, тд-тд-тд).

15. « Індик»

Відкрити рота, покласти язик на верхню губу  і робити рухи вперед- назад ( не відриваючи язик від губи. Спочатку повільно, потім швидше додавши голос. Виходить: бл-бл-бл

16. « Гірка»

Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.

17. « Печемо млинець» («неслухняний язик»+ «млинець»)

-Зараз будемо пекти млинець( виконуємо №19 «Неслухяний язик»).  Млинець гарячий, треба його остудити (язик на нижній губі, ми дуємо на кінчик язика).

Як варіант – кладемо на стіл ватку (кульку з паперу, олівець) і направляємо на них струмінь повітря. Слідкуємо щоб язик був на нижній губі.

Часто малюки хитрують – ховають язик і дують звичним способом. Таке дуття не враховується.

Коли все вийшло із дуттям можна переходити до іншого завдання: «Хованки» –  показали язик і сховали (кінчик язика за нижніми зубами, рот посміхається), 10 разів.

18. «Пригощаєм песика»

Імітуємо як песик п’є молочко з мисочки.

19. «Неслухняний язик»

Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.

20. «Літачок»

Ротик посміхається, язик притиснутий між зубами. Ми перетворюємось на літачки і гудимо: л-л-л-л. Коли вийде з гудінням пропонуємо заспівати пісеньку літачка: ла-ла-ла; ли-ли-ли; ле-ле-ле.

Із своїми дітьми  також використовую загальний підбір вправ для артикуляційної гімнастики.

 

посмішка трубочка годинник
варення лопатка голочка
печемо млинець гірка чашечка
літак пригощаєм песика індик

 

Коли в малечі порушена звуковимови свистячих звуків: С, З, Ц – ми використовуємо вправи: 9, 4, 11,17, 16. При вимові свистячих звуків ротик посміхається, язик внизу і його кінчик впирається в нижні зуби. Видуваємо струмінь повітря – «вітерець»- на зубки.

Для покращення вимови шиплячих звуків : Ш, Ж,Ч,Щ – вправи:

9, 1-3, 11, 18, 10, 15, 14.

При вимові шиплячих – язик піднятий вгору «чашечкою» і схований за верхніми зубами. Кінчиком язика не торкаючись альвеол видуваємо вітерець. Губи витягнуті вперед.

Для вимови Л стануть у нагоді вправи: 7-9, 1-3, 5, 11, 10, 15, 18, 19, 20.

При вимові Л кінчик язика впирається у верхні зуби або альвеоли за верхніми зубами. Струмінь повітря проходить по краям язика.

Звук Р. Для вимови цього звука ми використовуємо вправи: 7-9, 1-3, 5, 11, 10, 12-14, 15, 18.

P. S.

В статті подана загальна інформація. При виправленні вад звуковимови є багато нюансів. Тому що мовленнєві порушення є різні, тому і метод роботи різний. Іноді можна самим допомогти, а часто буває,  що без допомоги спеціаліста аж ніяк не обійтися. Тому не лінуйтеся звернутися за консультацією до логопеда. Не чекайте до останнього – коли через півроку дитині  вже іти в школу.

Успіхів Вам!